Barbara Voors: De aarbeibeet
Titel: De aarbeibeet
Oorspronkelijke titel: Smultronbett, 2003
Vertaald uit het Zweeds door: Janny Middelbeek-Oortgiesen
Genre: roman
Uitgever: De Geus, 2003
ISBN10: 9044503545
Flaptekst / Beschrijving
Molly en haar vijftien jaar oudere man hebben alles: zij een carriè;re als celliste, hij als dirigent, twee kinderen, geld, een huis aan zee, auto's. Hun leven is druk maar beheersbaar en toch...
Als Molly haar man betrapt met de oppas, vallen haar wereld en haar gezin in duizend stukken uiteen. Molly probeert te begrijpen wat er aan de hand is. Dat de scheiding niet op zichzelf staat, maar een onderdeel is van de ineenstorting, wordt duidelijk als ze haar dagboek herleest en er vreemde berichten bij haar worden bezorgd die op lugubere wijze haar dood aankondigen.
De titel verwijst naar de aardbeivlek die Molly's dochter na haar geboorte krijgt.
Een verhaal over de gejaagdheid van het bestaan, de kwaliteit van relaties en de betrekkelijkheid van geluk.
Strawberry Bite (Smultronbett) is about a woman's fall from grace. Molly Swartling lives an extremely comfortable life - a villa by the sea, two children, a successful husband who is a conductor, and herself a cellist of the consert hall - but she is absolutely terrified of becoming middle-aged. In her complete denial of the fact that one day she is going to die, she goes and waits for something - anything - to happen. And one day, it does. A mysterious note, its margins decorated with naive drawings of people flying, turns up in her letterbox. It bears the title 'Mid-life crisis', followed by a list:
Case: Melancholia and naivety
Condition: Fever
Symptoms: Excessive exercising, manic fear of old age, infidelity, and a paralyzing fear of death.
Gradually Molly starts to experience each of the symptoms on the list: she starts training hard, shops with a feverish frenzy, and acquires several lovers. More notes appears in her letterbox, but now refferring to the commissioner of a mass for the dead - Molly's Requiem. Meanwhile, her life begins to fall apart dramatically - as if being conducted by someone - and Molly begins to wonder if there isn't a real 'commissioner' behind what's happening, just like with Mozart, who composed a masterpiece commissioned anonymously by an Austrian nobleman, while he himself was dying - Mozart's Requiem. Increasingly desperate, Molly starts asking herself: How far can a human being fall? Is there anyone out there to catch me?